Подорож до читацької скарбнички
Василя Олександровича Сухомлинського
Мета: ознайомити учнів з життям та творчим шляхом В.О.Сухомлинського. Викликати інтерес до творів Сухомлинського, бажання більше знати, наслідувати позитивні риси героїв прочитаних оповідань. Розвивати вміння виділяти в тексті головне, збагачувати словник. Виховувати почуття доброти, любові та поваги до рідних, друзів, всього народу.
Обладнання: портрети В.О.Сухомлинського, карта Кіровоградської області, квіти, віночок, різнокольорові стрічки, книги В.О.Сухомлинського, фото виставка, малюнки дітей до казок.
Хід засідання:
І. Організація класу
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
На сьогоднішньому занятті
Треба дружно працювати,
Щоб змогли на всі питання
Повні відповіді дати.
- Технологія «Мікрофон»
- Чого ви чекаєте сьогодні на занятті?
- Технологія «Незакінчені речення»
Продовжити думку;
- Я хочу навчатись, тому що...
- Я не хочу навчатись, тому що...
Висновок. Навчання — це обов’язок кожної людини, це дорога у майбутнє, це життя.
- Яким би ви хотіли бачити наше заняття?
- Цікавим
- Продуктивним
- Творчим
- Щоб наше заняття таким було, я сподіваюсь, що ви будете мені допомагати і будете:
- уважними;
- дисциплінованими;
- активними
ІІІ. Оголошення теми і мети.
( На фоні музики «Одинокий пастух» звучить голос бібліотекаря.)
На високому стеблі квітка з золотими пелюстками. Вона схожа на сонце. Тому і називають квітку соняшником. Та вранці, тільки сходить зірниця, тремтять пелюстки. Радіє соняшник сходу сонця. Вдень сонце пливе по небу і соняшник повертає за ним свою золоту голівку. Зайде сонце. Повертає соняшник голівку туди, де завтра зійде сонечко.
Спить золота квітка і сниться їй ранкова зірка.
-Щойно ви прослухали оповідання, великого сина нашої Кіровоградської землі, видатного вченого-педагога, який серце своє віддав дітям, Василя Олександровича Сухомлинського. Йому і присвячуємо ми сьогоднішнє заняття.
- ІV. Робота над темою заняття
- В цьому році ми відзначаємо 100 років з дня його народження.
- На сьогоднішньому занятті ми здійснимо подорож до читацької скарбнички і познайомимося з його творами.
- В кінці заняття ми повинні пояснити значення таких слів:
Девіз:Він залишив назавжди
Слід після себе у світі,
Слід той не зможуть змести
Сиві і славні століття.
- Кожен мандрівник перед тим, як відправитись в якусь подорож, повинен приготувати все необхідне. Я просила допомогти мені наших фотокореспондентів у проведенні заняття.
- Чи готові ви в дорогу? Слово надаємо фотокореспондентам.
1-й кор. В селі Василівці, що на Єлисаветградщині ( так тоді називала наш край) 28 вересня 1918 року в сім’ї селянина-бідняка Олександра Омеляновича народився син. Назвали його Василем. Але згодом односельці так полюбили хлопчика, що всі стали називати його як польову квітку - Васильок.
2-й кор. Батько - Олександр Омелянович, орав землю, працював столяром, робив музичні інструменти.
3-й кор. Мати - Оксана Ювдіївна, працювала в колгоспі, займалася домашнім господарством, а зимовими вечорами розповідала казки. Разом з чоловіком, крім Василя, виховували ще трьох дітей, всі троє стали вчителями.
4-й кор. Василь Сухомлинський був завжди зосередженим, заглибленим у свою роботу, захоплювався всім, що траплялось на його шляху. Він добре малював. Для того, щоб купити фарби, папір, він з братом заготовляв лікарські рослини, насіння акації, адже зошити можна було одержати лише за них: склянка насіння акації - два зошити.
1-й кор. По книги Василь ходив до Павлиша. Там була книгарня. А за фарбами споряджувався у Кременчук.
2-й кор. В 1933 році закінчив семирічну школу. Потім навчався уКременчуцькому педінституті на факультеті мови і літератури. В 1941 році розпочалася війна, на якій двічі було поранено Сухомлинського.
3-й кор. З 1945 року почав писати свої перші статті, педагогічні твори. Написав понад 70 томів цікавих розповідей для дітей. З кожним роком відчував, що його місце біля дітей, у школі.
У 1948 році В.О.Сухомлинський став директором Павлиської середньої школи.
-Зараз ми з вами, діти, відправимося до прекрасного села яке називається -Павлиш.
Одна з вулиць називається вулицею Сухомлинського. Тут проживають добрі, чемні люди. В серцях яких назавжди залишиться ім’я В.О.Сухомлинського. Пам’ятають і люблять його і дорослі і діти тому, що і він дуже любив людей і понад усе дітей. Тому і написав для них багато цікавих розповідей. Понад 1500 казок та оповідань написав для дітей. В його творах переважає доброта, він хотів щоб всі діти росли добрими, чуйними працьовитими, щоб любили тата і маму, свою рідну домівку і нашу велику, прекрасну Батьківщину. Тому наша перша зупинка: «Батьківщина»
Батьківщина - це Україна.
Батьківщина - це мама й тато.
Батьківщина - це твої найщиріші друзі
І бджола у веснянім лузі.
Жителі першого будинку пропонують нам такі завдання:
- Перше завдання.
Я прочитаю вірш до одного з оповідань письменника. Послухайте і скажіть, як називається це оповідання:
Сіло сонечко за гору, червоніє небокрай,
В цю осінню тиху пору, покидаючи свій край,
В небі журавлі летять, поспішають у синю даль,
І крильми тихенько сіють, на моїй землі печаль.
А що сіють як вертають? І здається все ж мені,
Що вони у ріднім краї, радість сіють на весні.
(«Що найтяжче журавлям»)
- Чому журавлі сіють на землі печаль, коли відлітають?
- Який малюнок ви б намалювали до цього тексту?
- Чому птахи повертаються назад з теплих країв?
- З чого починається любов до Батьківщини?
( з батьківського дому, з рідної стежини…)
В пісні про це співається так:( Звучить пісня С.Ротару «Одна калина
«Хто краще знає твори Сухомлинського»
Подорож до читацької скарбнички
Василя Олександровича Сухомлинського
Мета: ознайомитиучнівзжиттямтатворчимшляхомВ.О.Сухомлинського. ВикликатиінтересдотворівСухомлинського, бажаннябільшезнати, наслідуватипозитивнірисигероївпрочитанихоповідань. Розвивати вміння виділяти в тексті головне, збагачувати словник. Виховувати почуття доброти, любові та поваги до рідних, друзів, всього народу.
Обладнання: портрети В.О.Сухомлинського, карта Кіровоградської області, квіти, віночок, різнокольорові стрічки, книги В.О.Сухомлинського, фото виставка, малюнки дітей до казок.
І. Організація класу
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
На сьогоднішньому занятті
Треба дружно працювати,
Щоб змогли на всі питання
Повні відповіді дати.
- Технологія «Мікрофон»
- Чого ви чекаєте сьогодні на занятті?
- Технологія «Незакінчені речення»
Продовжити думку;
- Я хочу навчатись, тому що...
- Я не хочу навчатись, тому що...
Висновок. Навчання — це обов’язок кожної людини, це дорога у майбутнє, це життя.
- Яким би ви хотіли бачити наше заняття?
- Цікавим
- Продуктивним
- Творчим
- Щоб наше заняття таким було, я сподіваюсь, що ви будете мені допомагати і будете:
- уважними;
- дисциплінованими;
- активними
( На фоні музики «Одинокий пастух» звучить голос бібліотекаря.)
На високому стеблі квітка з золотими пелюстками. Вона схожа на сонце. Тому і називають квітку соняшником. Та вранці, тільки сходить зірниця, тремтять пелюстки. Радіє соняшник сходу сонця. Вдень сонце пливе по небу і соняшник повертає за ним свою золоту голівку. Зайде сонце. Повертає соняшник голівку туди, де завтра зійде сонечко.
Спить золота квітка і сниться їй ранкова зірка.
-Щойно ви прослухали оповідання, великого сина нашої Кіровоградської землі, видатного вченого-педагога, який серце своє віддав дітям, Василя Олександровича Сухомлинського. Йому і присвячуємо ми сьогоднішнє заняття.
- ІV. Робота над темою заняття
- В цьому році ми відзначаємо 100 років з дня його народження.
- На сьогоднішньому занятті ми здійснимо подорож до читацької скарбнички і познайомимося з його творами.
- В кінці заняття ми повинні пояснити значення таких слів:
Девіз:Він залишив назавжди
Слід після себе у світі,
Слід той не зможуть змести
Сиві і славні століття.
- Кожен мандрівник перед тим, як відправитись в якусь подорож, повинен приготувати все необхідне. Я просила допомогти мені наших фотокореспондентів у проведенні заняття.
- Чи готові ви в дорогу? Слово надаємо фотокореспондентам.
1-й кор. В селі Василівці, що на Єлисаветградщині ( так тоді називала наш край) 28 вересня 1918 року в сім’ї селянина-бідняка Олександра Омеляновича народився син. Назвали його Василем. Але згодом односельці так полюбили хлопчика, що всі стали називати його як польову квітку - Васильок.
2-й кор. Батько - Олександр Омелянович, орав землю, працював столяром, робив музичні інструменти.
3-й кор. Мати - Оксана Ювдіївна, працювала в колгоспі, займалася домашнім господарством, а зимовими вечорами розповідала казки. Разом з чоловіком, крім Василя, виховували ще трьох дітей, всі троє стали вчителями.
4-й кор. Василь Сухомлинський був завжди зосередженим, заглибленим у свою роботу, захоплювався всім, що траплялось на його шляху. Він добре малював. Для того, щоб купити фарби, папір, він з братом заготовляв лікарські рослини, насіння акації, адже зошити можна було одержати лише за них: склянка насіння акації - два зошити.
1-й кор. По книги Василь ходив до Павлиша. Там була книгарня. А за фарбами споряджувався у Кременчук.
2-й кор. В 1933 році закінчив семирічну школу. Потім навчався уКременчуцькому педінституті на факультеті мови і літератури. В 1941 році розпочалася війна, на якій двічі було поранено Сухомлинського.
3-й кор. З 1945 року почав писати свої перші статті, педагогічні твори. Написав понад 70 томів цікавих розповідей для дітей. З кожним роком відчував, що його місце біля дітей, у школі.
У 1948 році В.О.Сухомлинський став директором Павлиської середньої школи.
-Зараз ми з вами, діти, відправимося до прекрасного села яке називається-Павлиш.
Одна з вулиць називається вулицею Сухомлинського. Тут проживають добрі, чемні люди. В серцях яких назавжди залишиться ім’я В.О.Сухомлинського. Пам’ятають і люблять його і дорослі і діти тому, що і він дуже любив людей і понад усе дітей. Тому і написав для них багато цікавих розповідей. Понад 1500 казок та оповідань написав для дітей. В його творах переважає доброта, він хотів щоб всі діти росли добрими, чуйними працьовитими, щоб любили тата і маму, свою рідну домівку і нашу велику, прекрасну Батьківщину. Тому наша перша зупинка: «Батьківщина»
Батьківщина - це Україна.
Батьківщина - це мама й тато.
Батьківщина - це твої найщиріші друзі
І бджола у веснянім лузі.
Жителі першого будинку пропонують нам такі завдання:
- Перше завдання.
Я прочитаю вірш до одного з оповідань письменника. Послухайте і скажіть, як називається це оповідання:
Сіло сонечко за гору, червоніє небокрай,
В цю осінню тиху пору, покидаючи свій край,
В небі журавлі летять, поспішають у синю даль,
І крильми тихенько сіють, на моїй землі печаль.
А що сіють як вертають? І здається все ж мені,
Що вони у ріднім краї, радість сіють на весні.
(«Що найтяжче журавлям»)
- Чому журавлі сіють на землі печаль, коли відлітають?
- Який малюнок ви б намалювали до цього тексту?
- Чому птахи повертаються назад з теплих країв?
- З чого починається любов до Батьківщини?
( з батьківського дому, з рідної стежини…)
В пісні про це співається так:( Звучить пісня С.Ротару «Одна калина» приспів)
Висновок. Що виховують у нас ці твори?
Друга зупинка. «Пам’ять»
Де б ми не були, ми завжди пам’ятаємо місце де народилися...
Дні дитинства наче плин води
Проліта дитинство, та у спадок
Зостається пісня, повна згадок,
Пам’ять зостається назавжди.
Поговоримо про це, здійснивши перепочинок на зупинці «Пам’ять»
Жителі наступного будинку нам пропонують попрацювати з «Хрестоматіями для позакласного читання».
- Читання легенди В.О.Сухомлинського - способом «Дощик».
- Придумайте заголовок до легенди.
- Як вишні продовжують свій рід?
- Чому люди свій родовід малюють у вигляді дерева ?
- Перечитайте, до чого закликав Сухомлинський у своїй легенді.
Висновок. Що таке пам’ять народу?
Третя зупинка. «Школа»
Багато розповідей письменника присвячені шкільним подіям, адже більшу частину свого життя Сухомлинський був у школі разом з дітьми, тому наступна наша зупинка«Школа».
На чарівній вулиці гомін і сміх,
Там лагідне сонечко гріє усіх,
Дівчатка веселі там книги читають,
А хлопці кмітливі їм допомагають.
Своїми творами Василь Олександрович уводить дітей до світу пізнання, пробуджує в їх душах благородні почуття, намагається посіяти в тонкий розум і чутливе серце дітей перші зерна доброти.
— Тож звернімося до золотих розсипів, до мудрих уроків великого вчителя.
Робота в групах.
- Завдання буде таким: одна група дітей читає, інша - слухає і ставить запитання до тексту, та що читала - відповідає, а потім навпаки.
-1 - група. Прочитайте оповідання «Суниці для Наталі».
Орієнтовні запитання:
- Як звали дівчинку?
- В якому класі вона навчалася?
- Чому вона швидко втомлювалася?
- Що порадила мама хлопчикові?
- Як звали хлопчика?
- Чому він не хотів нести суниці?
- Чому йому було соромно?
- Чи поніс хлопчик суниці в школу?
- Який був Андрійко?
- Чому щічки в Наталочки стали червоними?
- Чого вчить нас це оповідання?
- Яку рису в собі ми повинні в собі виховувати?
II- група. « Списав задачу»
Орієнтовні запитання:
- Як звали хлопчика?
- Чому він був стурбований?
- Що він планував зробити в школі?
- Як цей вчинок характеризує хлопчика?
- Чи дала йому дівчинка списати задачу?
- Якою була дівчинка?
- Що помітив Павлик списуючи задачу?
- Чи сказав він про це Зіні? Чому?
- Які оцінки поставила вчителька?
- Чому Павлик почервонів?
- Про що це свідчить?
- Яку рису характеру слід розвинути в собі Павлику?
Четверта зупинка «Природнича».
Продовжуємо нашу подорож. Жителі наступного будинку дуже люблять природу і запропонували таке завдання.
Технологія проблемного вивчення матеріалу
- Діти, коли я йшла в школу, то побачила щось цікаве.
- А хочете дізнатись що це таке?
- Тоді запитуйте .
1-уч. Це тварина?
Вч. Ні.
2-уч. Це рослина?
Вч. Так.
3-уч. Це дерево чи кущ?
Вч. Дерево.
4-уч. На ньому зараз є ягоди?
Вч. Так.
6-уч. Ягоди червоного кольору?
Вч. Так.
Всі учні. Це горобина.
- В якому оповіданні говориться про це дерево?
«Зайчик і Горобина»
- Чому так названо оповідання?
Технологія «Авторське крісло»
А зараз послухаємо ваші казки.
(Діти читають написані дома казки і демонструють до них малюнки)
П’ята зупинка. «Наші таланти».
У цьому домі злагода панує
Добро і щирість жителі шанують.
І вас запрошують у гості завітати,
Та спершу, талант і розум показати.
- За оповіданням В.О.Сухомлинського складено п’єсу «Півень та Сонце» - інсценізація.
- За твором «Соромно перед Соловейком» - складено пісню, давайте зараз її проспіваємо.
- - Чому було соромно перед Соловейком?
- Шоста зупинка. «Вікторина».
- По цій дивній вулиці річка біжить
- По синьому небі хмаринка летить.
- Там незабудки скрізь розквітають
- І жителі вулиці все добре знають.
- Просять нас, щоб ми з вами провели вікторину.
«Хто краще знає твори Сухомлинського»
- Найкрасивіші — мармурові квіточки конвалії. Вони такі ніжні і ласкаві. Коли дивишся на них, стає так і радісно. Хочеться зробити щось хороше. Хочеться, щоб люди говорили про мене, що я хороша, слухняна дівчинка, добра мамина і татова донька. (КРАСИВЕ Й ОГИДНЕ)
- Бабусю, коли ваш день народження?
Завтра, дитино,— відповіла бабуся.
Дочекалася Ніна ранку, нарвала квітів і несе бабусі. А Галя питає:
Куди ти несеш квіти? (БАЙДУЖІСТЬ)
- Настав вечір. Мандрівники втомились. Дідусь уже зібрався спати десь під відкритим небом, як раптом хлопчик побачив у лісі будиночок, який стояв біля лісової стежки. ( ЛІСОВИЙ БУДИНОЧОК
- Це так. Якби напився вовк, він би «спасибі» не сказав. А ми не вовки, ми — люди. (НАВІЩО КАЖУТЬ «СПАСИБІ»?)
- Дітям дуже хотілося пити. І чим ближче була криниця, тим скоріше вони йшли. (КРАПЛИНА ВОДИ)
- Висновок - Молодці, але це ще тільки краплина того ,що написав В.О.Сухомлинський.
Огляд виставки книг
- В.О.Сухомлинський написав для дітей молодшого шкільного віку
- « Гаряча квітка»
- «Чиста криниця»
- Для дітей старшого шкільного віку:
- «Листи до сина».
- «Народження громадянина»
- Для вчителів:
- «Сто порад вчителю»
- «Серце віддаю дітям»...
- То ж читайте твори В.О.Сухомлинського і збагачуйтеся знаннями.
- Співайте шану педагогу-творцю.
Вересень квіти зібрав скрізь, де вони пломеніли,
Тихо пройшов і поклав, їх на високій могилі.
В ній Сухомлинський лежить, вчитель народний поправу.
Як нам його не любить! Він наша гордість і слава.
Вчитель, герой і поет, з серцем палаючим Данко,
Справжній поет-гуманіст щастя творив до останку.
Світлі ідеї його, вічні як води Дніпрові.
Наш видатний педагог, повен добра і любові.
Дітям життя присвятив, все їм віддав без вагання,
Він їх безмежно любив, знав їх сердець поривання.
В спадщину нам залишив, чисті джерела науки,
Нас з тих джерел напоїв, духом надмірно високим.
Він залишив назавжди слід після себе у світі,
Слід той не зможуть змести сиві і славні століття.
VІ. Підсумок уроку.
Пояснення слів, девізу уроку.
Він залишив назавжди
після себе у світі,
Слід той не зможуть змести
Сиві і славні століття
- Твори В.О.Сухомлинського носять виховний характер, тому що це був письменник усім своїм талантом, роботящим умом, всім серцем педагог за покликанням. Він хотів, щоб діти росли справжніми громадянами України, справжніми людьми.
- Виходячи з власних думок, та творів які ми сьогодні розглянули, вам необхідно записати у пам’ятці - якою повинна бути справжня людина. У кожного з вас є на парті картка, на якій є запис, заповніть її.
10заповідей: чого не можна робити.
- Не можна ледарювати, коли всі працюють.
- Не можна сміятися над старістю і старими людьми, про старість треба говорити тільки з повагою.
- Не можна заходити в суперечку з шанованими і дорослими людьми, особливо зі старшими.
- Не можна виявляти незадоволення тим, що в тебе не має якоїсь речі.
- Не можна допускати, щоб мати давала тобі те, чого вона не бере собі.
- Не можна робити того , що засуджують старші.
- Не можна залишати старшу рідну людину одинокою.
- Не можна збиратися в дорогу не спитавши дозволу і поради у старших.
- Не можна сідати до столу, не запросивши старшого.
- Не можна сидіти, коли стоїть доросла, особливо літня людина, тим більше жінка.
- На картці у смайлику намалювати себе: задоволеного або незадоволеного своєю роботою. Це і буде вашою оцінкою.
Додаток
Оповідання В. О. Сухомлинського
КРАСИВЕ Й ОГИДНЕ
Марія Іванівна сказала: «Діти, подумайте, що вам здається найкрасивішим, а що — найогиднішим. Подумайте і напишіть про це».
Я довго думала: що ж найкрасивіше?
Найкрасивіші — мармурові квіточки конвалії. Вони такі ніжні і ласкаві. Коли дивишся на них, стає так і радісно. Хочеться зробити щось хороше. Хочеться, щоб люди говорили про мене, що я хороша, слухняна дівчинка, добра мамина і татова донька.
Найкрасивіше — коли люди роблять одне одному щось хороше. Одного разу трапилось ось що. Під високим деревом на лавці сидів старий дідусь. Він їхав автобусом і йому стало погано. Вийшов із автобуса і сидить на лавці. Мама запросила його додому, дала ліки, нагодувала. Дідусь відпочив і поїхав додому.
А найогидніше було ось що. В одного хлопчика померла бабуся. Стара - стара, дев’яносто років. І він не пішов на похорони. А коли бабуся хворіла — не ходив до неї. Невже йому не боляче? Найогидніше, коли людина стає злою, безсердечною.
БАЙДУЖІСТЬ
Жила в нашому селі бабуся Орина. Така стара, що ніхто і не пам’ятав, скільки їй років. У бабусі два сусіди — обидва трактористи. В одного була донька Галя, семикласниця, а в іншого — донька Ніна, третьокласниця. Одного разу запитала Ніна у бабусі:
Бабусю, коли ваш день народження?
Завтра, дитино,— відповіла бабуся.
Дочекалася Ніна ранку, нарвала квітів і несе бабусі. А Галя питає:
Куди ти несеш квіти?
Бабусі Орині. Сьогодні у неї день народження.
Засміялась Галя та й каже:
А хіба вона твоя бабуся? Чому ти чужу бабусю вітаєш із днем народження?
Ніну вразили слова Гаті. Вона запитала зі здивуванням:
А хіба може бути нічия бабуся?
ЛІСОВИЙ БУДИНОЧОК
Дідусь І десятилітній онук ішли великим лісом. Ледь помітна стежечка петляла між високими деревами.
Настав вечір. Мандрівники втомились. Дідусь уже зібрався спати десь під відкритим небом, як раптом хлопчик побачив у лісі будиночок, який стояв біля лісової стежки.
Дідусю, там хатка! — радісно вигукнув онук,— Може, в ній переночуємо?
Так, це будиночок для мандрівників,— пояснив дідусь.
Вони зайшли в лісовий будиночок. Там було чисто, на дерев’яній стіні виста гілочка ялини. За народним звичаєм це означало гостинність: заходьте, будь ласка, шановні гості.
Дідусь і онук підійшли до столу і побачили на ньому свіжу хлібину і маленький глечичок з медом.
На вікні стояло відро з водою.
Дідусь та онук умились і сіли вечеряти.
Хто ж усе це поставив на стіл? — запитав онук.
Добра людина,— відповів дідусь.
Як же це так? — здивувався внук,— Залишила нам добра людина їжу, а ми не знаємо, хто вона. Навіщо ж вона старалася?
Щоб ти став кращим,— відповів дідусь.
НАВІЩО КАЖУТЬ «СПАСИБІ»?
По лісовій дорозі йшли двоє — дідусь і хлопчик. Було жарко, захотілося їм пити.
Мандрівники підійшли до струмка. Тихо дзюрчала прохолодна вода. Вони нахилилися, напилися.
Спасибі тобі, струмочку,— сказав дідусь.
Хлопчик засміявся.
Ви навіщо сказали струмку «спасибі»? — запитав він дідуся.— Адже струмок не живий, не почує Ваших слів, не зрозуміє Вашої вдячності.
Це так. Якби напився вовк, він би «спасибі» не сказав. А ми не вовки, ми — люди. Чи знаєш ти. навіщо людина говорить «спасибі*? Подумай, кому потрібне це слово?
Хлопчик задумався. Часу у нього було багато. Дорога була довга...
КРАПЛИНА ВОДИ
Був спекотний липневий день. До криниці, що під високим дубом, підійшла група школярів. Вони поверталися із і туристського походу. Дітям дуже хотілося пити. І чим ближче була криниця, тим скоріше вони йшли.
А з іншого боку до них наближалася бабуся. Вона йшла здалеку і дуже втомилася. І бабуся, і діти підійшли до криниці одночасно.
На зрубі стояло відро з холодною водою. Діти оточили його і по черзі пили воду. А бабусю відтіснили. Вона відійшла до дуба і стояла сумна, притулившись до дерева.
Коли діти напились і пішли далі, бабуся подивилася їм услід і задумливо похитала головою.
ЕКСКУРСІЯ В КАНІВ
П’ятикласники зібралися їхати на екскурсію в Канів. Діти раділи: побачать багато нового, цікавого. Побувають на могилі Тараса Григоровича Шевченка.
Хотіла поїхати і Гатя. І раптом у неї тяжко захворіла мама. Прийшла Галя до школи сумна, заплакана.
Чому ти така сумна? — запитали товариші.
Мама тяжко хвора. Не поїду я на екскурсію.
Сумно стало на душі у дітей. Хіба можна радіти, веселитися, якщо у товариша горе?
Вирішили діти: почекаємо, поки мама у Галі одужає, тоді і поїдемо на екскурсію.
Минуло три тижні. Галина мама одужала. Клас поїхав на екскурсію. Поїхала і Галя.
Якщо у тебе радість, то в іншої людини може бути горе. Розуміти чуже горе — це велика людська краса.
СПИСАВ ЗАДАЧУ
Павлик прийшов до школи дуже стурбований. Дома він довго сидів над задачею й не міг розв’язати її. Тепер він прийшов до школи, щоб у когось списати задачу. Бо працювати сам Павлик не любив.
Прийшла Зіна. Вона добре вміла розв’язувати задачі. Павликзапитав у неї:
- Зіно, на скільки питань задача?
-На троє,— відповіла Зіна.— А хіба ти не розв’язав?
- Не вийшла... Дай, Зіно, списати...
- Ой Павлику, чому ж ти сам не хочеш працювати? — запитала Зіна.
Вона дала йому свій зошит.
Павлик почав списувати. Списав одну дію, другу, перейшов до третьої. В третій дії він помітив у Зіни помилку. Там, де треба було написати 23, Зіна написала 32.
В своєму зошиті Павлик написав правильно, а Зіні не сказав, що в неї помилка.
Учителька зібрала зошити для перевірки.
Наступного дня вона принесла зошити.
У Павлика — п’ять,— сказала вчителька.— Молодець, Павлику,добре попрацював над задачею. А в тебе, Зіно,— чотири. Помилку допустила...
Зіна поблідла. Вона глянула на Павлика. Павлик почервонів і схилив голову над партою.
СУНИЦІ ДЛЯ НАТАЛІ
У третьому класі вчиться маленька дівчинка Наталя. Вона довго хворіла. Повернулась до школи бліда, швидко втомлювалась.
Андрійко розповів своїй мамі про Наталю. Мама сказала :
Цій дівчинці треба їсти мед і суниці. Тоді вона стане бадьорою,червонощокою... Понеси їй суниць, Андрійку.
Андрійкові хочеться понести суниць Наталі, але чомусь соромно. Він так і сказав мамі: соромно мені, не понесу...
Чому ж тобі соромно? здивувалась мама.
Андрійко і сам не знав, чому йому соромно.
Наступного дня він все ж таки взяв з дому пакуночок
з суницями. Коли вже закінчились уроки, він підійшов до Наталі. Віддав їй пакуночок з суницями й тихо сказав:
Це суниці. Ти їж, і щоки в тебе будуть червоні.
Наталя взяла пакуночок з суницями. І тут сталося дивне. Щічки її стали червоними, немов мак. Вона ласкаво подивилась в очі Андрійкові й прошептала: «Дякую!..»
«Чому ж щічки в неї стали червоними? — з подивом думав Андрійко.— Вона ще ж не їла суниці...»
Не можна ледарювати, коли всі працюють.
Не можна сміятися над старістю і старими людьми, про старість треба говорити тільки з повагою.
Не можна заходити в суперечку з шанованими і дорослими людьми, особливо зі старшими.
Не можна виявляти незадоволення тим, що в тебе не має якоїсь речі.
Не можна допускати, щоб мати давала тобі те, чого вона не бере собі.
Не можна робити того , що засуджують старші.
Не можна залишати старшу рідну людину одинокою.
Не можна збиратися в дорогу не спитавши дозволу і поради у старших.
Не можна сідати до столу, не запросивши старшого.
Не можна сидіти, коли стоїть доросла, особливо літня людина,
- Найкрасивіші — мармурові квіточки конвалії. Вони такі ніжні і ласкаві. Коли дивишся на них, стає так і радісно. Хочеться зробити щось хороше. Хочеться, щоб люди говорили про мене, що я хороша, слухняна дівчинка, добра мамина і татова донька. (КРАСИВЕ Й ОГИДНЕ)
- Бабусю, коли ваш день народження?
Завтра, дитино,— відповіла бабуся.
Дочекалася Ніна ранку, нарвала квітів і несе бабусі. А Галя питає:
Куди ти несеш квіти? (БАЙДУЖІСТЬ)
- Настав вечір. Мандрівники втомились. Дідусь уже зібрався спати десь під відкритим небом, як раптом хлопчик побачив у лісі будиночок, який стояв біля лісової стежки. ( ЛІСОВИЙ БУДИНОЧОК
- Це так. Якби напився вовк, він би «спасибі» не сказав. А ми не вовки, ми — люди. (НАВІЩО КАЖУТЬ «СПАСИБІ»?)
- Дітям дуже хотілося пити. І чим ближче була криниця, тим скоріше вони йшли. (КРАПЛИНА ВОДИ)